GeneralforsamlingNyheder

Referat af generalforsamling 2024

Referat af Dansk-Cubansk Forenings generalforsamling 6. april 2024 i Musikhuset ved fagforeningen BJMF, Mølle Alle 26 i Valby.

Kirsten Schelbeck oplæser hilsen til generalforsamlingen fra ICAP’s president Fernando González. Foto: Johnny Mortensen

1. Valg af dirigent, referent og vedtagelse af forretningsorden

2. Hovedbestyrelsens beretning

3. Regnskab

5. Planer for det kommende år

6. Vedtagelse af budget og kontingent

7. Valg af hovedbestyrelse

8. Valg af 2 suppleanter til hovedbestyrelsen

9. Valg af 2 revisorer og en revisorsuppleant 10.Eventuelt

Formand Susanne Wind bød velkommen, hvorefter Cubas ambassadør, Ana Maria Chongo holdt en kort tale og takkede foreningen for arbejdet til støtte for Cuba.

Ad 1.

Kirsten Bindstrup blev foreslået og enstemmigt valgt som dirigent. Peter Nansen blev valgt som referent. Det blev konstateret, at generalforsamlingen har været indkaldt i CubaBladet marts/2024, hvilket er rettidigt.

Dagsordenen bragt i CubaBladet marts/2024 blev oplæst og godkendt.

Forslaget til forretningsorden for generalforsamlingen var udleveret ved indgangen. Det blev oplæst og enstemmigt vedtaget.

Ad 2.

Hovedbestyrelsens udførlige og grundige beretning er udsendt med CubaBladet 1/2024. Formanden foretog nogle nedslag på vigtige punkter i beretningen og kommenterede disse:

Cubas økonomiske udfordringer:

Cuba oplever stigende økonomiske udfordringer, især som følge af den amerikanske blokade, men også fordi der fortsat kommer færre turister efter corona. Den delvise omstilling af økonomien ved at oprette privat finansierede mikro, små og mellemstore produktionsvirksomheder inden for bl.a. landbrugssektoren går langsomt, og det har vist sig vanskeligere end forventet at implementere et velfungerende skattesystem. Endelig har de økonomiske udfordringer medført en stigende udvandring fra Cuba.

Internationalt tribunal:

Foreningen deltog sammen med andre solidaritetsorganisationer i et internationalt tribunal i Bruxelles, som resulterede i en dom, som kender den amerikanske blokade af Cuba for ulovlig. Desværre druknede budskabet lidt i forhold til den ulykkelige Palæstinakonflikt, men det kommende EU-valg er en ny mulighed for at gøre danske politikere opmærksom på Cubas situation og Tribunalets dom over USA’s blokade.

Informationsmateriale:

Formanden opfordrede til at vi alle bruger foreningens tre nye pjecer til at skabe forståelse for Cubas udfordringer særligt på grund af den amerikanske blokade: Hæfterne beskriver Cubas demokrati, de politiske aktører i Cuba og USA’s blokade mod Cuba. Særligt kan den kommende valgkamp frem mod EU-parlamentsvalget være en god anledning til at udfordre de opstillede kandidater.

Foreningen:

Endelig gjorde formanden opmærksom på CubaBladet og foreningens månedlige nyhedsmails samt det årlige lotteri.

Foreningen har fået nyt telefonnr.: 41155038

Lokalafdelingerne:

Marianne Maass oplyste, at Kolding-afd. har 45 medlemmer og holdt årsmøde den 22. marts. I årets løb har afdelingen gennemført 3 medlems-/offentlige møder og har deltaget i lokalt 1. maj-arrangement. Endvidere har afdelingen deltaget med bod til verdensjulemarkedet og solgt ikke mindre end 900 lodsedler.

Tommy Damgård oplyste, at Fyn-afd. har 22 medlemmer og en bestyrelse bestående af 5 medlemmer. Afdelingen har nu eksisteret i 8 år. Afdelingen markerer hvert år 1. maj i Odense, grundlovsdag 5. juni i Ollerup og angrebet på Moncada-kasernen den 26.juli.

Medlemmer:

Bager (Claus Christophersen) oplyste, at der er ca. 550 medlemmer registreret i foreningens medlemsregister. Heraf mangler der betaling af kontingent fra ca. 200 medlemmer. Der er derfor igangsat en ringerunde. Arbejdet med kontakt til medlemmerne vil blive fortsat, og der skal ske en koordinering mellem medlemsregistret og foreningens maillister.

Bager informerede endvidere om foreningens indsamling af medicinsk udstyr til Cuba, hvor der er indsamlet mere end 13 m3. Udstyret søges sendt til Cuba, således at medlemmer som rejser til Cuba, medbringer en ekstra kuffert med udstyr. Foreningen modtager derfor gerne donationer af brugbare kufferter.

Beretningen blev herefter enstemmigt godkendt.

Formanden præsenterede udkast til udtalelse efter generalforsamlingen. Efter debat blev det enstemmigt vedtaget, at der udsendes en kortere version af udtalelsen til pressen, samt at den samlede udtalelse omformuleres, således at den kan optages som kronik i dagspressen. Svend Erik Simonsen, Kirsten Bindstrup og Susanne Wind blev valgt som redaktionsudvalg, som af GF blev bemyndiget til at forestå den endelige udformning.

Ad 3.

Kassereren gennemgik det udarbejdede regnskab. Særligt blev det bemærket, at opkrævning af kontingent var udsendt senere end normalt. Endvidere kommenterede kassereren posterne husleje og skyldig brigade, som skyldes periodeforskydninger. Regnskabet blev herefter enstemmigt godkendt.

Ad 4.

Hovedbestyrelsen fremlagde forslag om en mindre stigning i det årlige kontingent med virkning fra 2025 samt en reduktion i antal kontingentsatser. Det blev bemærket, at foreningens kontingent ikke var reguleret i flere år, samt at der særligt i det sidste år havde været en betydelig stigning i udgifterne til bl.a. husleje og porto. Det af HB fremsatte forslag blev vedtaget, idet kun 1 medlem stemte imod, således at de fremtidige satser er som følger:

2025 – Kontingent pr. år

Ordinært medlemskab

350,- kr.  (par: 450)

Unge <25, studerende, pensionist

200,- kr.  (par: 250)

Kollektivt kontingent

Aftales mellem FU og det kollektive medlem. (pt fra 500 til 1500 om året)

Det blev understreget, at alle medlemmer selvfølgelig fortsat meget gerne kan betale særlig støtte til foreningen ud over det almindelige kontingent.

Ad 5.

Dirigenten læste forslag til årsplan for Dansk-Cubansk Forening 2024 – 2025 op. Ud over de allerede udarbejdede nye foldere blev det foreslået, at foreningen også udarbejder en folder om det cubanske sundhedssystem.

I omtalen af det kommende europæiske stormøde for solidaritetsorganisationerne skal det tilføjes, at mødet foregår i Paris, samt at DCF sender information til andre cubavenner som vores kollektive medlemmer, fagforeninger og andre organisationer med opfordring til at deltage – for egen regning.

Der blev ligeledes opfordret til, at foreningens medlemmer bidrager til udarbejdelse af materiale til brug for medlemmernes oplæg for andre foreninger og skoler m.v. Med ovenstående tilføjelser blev årsplanen herefter enstemmigt vedtaget.

Ad 6.

Kassereren gennemgik det udarbejdede budgetforslag for 2024.

Der blev opfordret til elektronisk modtagelse af Cubabladet i pdf-format for at spare foreningen for betydelige portoudgifter.

Bager oplyste at leje af bil til flytning af indsamlede produkter til sygehussektoren alene havde kostet 1.500 kr., samt at rejse til Cuba med en ekstra kuffert pakket med produkter koster 500 – 900 kr./kuffert.

Forud for indrejse i Cuba med en ekstra kuffert anbefalede Inge Høgh at indholdet af kufferten på forhånd er meddelt ICAP, så der ikke opstår problemer ved ankomsten til Cuba.

Efter disse bemærkninger blev budgetforslaget for 2024 enstemmigt vedtaget.

Ad 7.

Der var opstillet 17 kandidater til hovedbestyrelsen: Rikke Adelsten Berendt, Kirsten Bindstrup, Jena Bjerregaard, Claus Hvidtfeldt Christophersen, Inge Høgh, Henrik Forchhammer, Kaivon Kjems, Steen Kjærsgaard, Thomas Lindrod, Johnny Mortensen, Iris Muñoz, Helene-Marie Sandberg, Kirsten Schelbeck, Krista Sørensen, Henrik Thejl Hansen, Peter Nansen og Susanne Wind.

Alle kandidater blev valgt til hovedbestyrelsen.

Desuden har alle lokalafdelinger plads i hovedbestyrelsen ved deres formand: Tommy Damgaard (Fyn), Marianne Maass (Kolding) og Gert Thøgersen (Aalborg).

Ad 8.

Der var opstillet 2 kandidater som suppleanter til hovedbestyrelsen: Jesper Brohm Hansen og Ole Nors Nielsen, som begge blev valgt.

Ad 9.

Poul Erik Nielsen og Mogens Hansen opstiller som revisorer. Begge blev valgt. Per Eriksen opstillede som revisorsuppleant og blev valgt.

Ad 10.

Bestyrelsen blev opfordret til at stille forslag om ændring af vedtægterne, således at benævnelsen “revisor” erstattes af bilagskontrollant.

Annelise Kristensen opfordrede til, at alle medlemmer sørger for, at foreningen har deres mailadresse og telefonnummer med henblik på at reducere foreningens portoomkostninger. Opfordringen bringes tillige i først kommende CubaBlad.

Dirigenten takkede herefter for god ro og orden på den vel gennemførte generalforsamling.

14. april 2024

Pato No Peter Nansen Referent